HA MEGTETSZIK VALAMI, ÉRDEKLŐDNÉL, VAGY RENDELNÉL, KÉRLEK ÍRJ NEKEM A SZINESKAVICS@GMAIL.COM- RA VAGY KERESS MEG A FACEBOOKON :)

KÖSZÖNÖM, HOGY NÁLAM JÁRTÁL, VISSZAVÁRLAK! :)

2011. augusztus 31., szerda

kaja, kaja, kajaaaaaaaa (első fele)

Nem is tudom miről írjak, etetés, játék, séta annyira fontos mind, főleg a kezdeti időszakban.
Azt hiszem az etetéssel kezdem. 

Megint vissza a kezdetekhez. Bő 20 évvel ezelőtt nem igazán volt jellemző, hogy tápokkal etették a kutyákat, legalább is a nagy átlag nem. 
Az akkori orvosok azt vallották, hogy egy háztartásban lennie kell annyi maradéknak ami egy négylábúnak elég. Itt azért nem mellékes, hogy amíg egy dognak egy komplett csirke a fél fogára nem elég addig egy csivava egy kis doboz májkrémtől felborul :)) 
Na szóval akkoriban én is és a kutyás barátaim is úgy etettünk, hogy főztünk a kutyának. Hús, rizs, zöldség, néha tészta. 
- Bessy volt az első saját kutyám. Menhelyről hoztam 1 1/2 évesen és 16 évig volt velem. A második nap lelopta az asztalról a frissen sült csirkét. Na volt ott had el had :))))) -

Manapság - illetve jó ideje- tápokkal etetjük a kutyákat. 
Szerencsére már a jó minőségű úgynevezett prémium tápok is megfizethető áron kaphatóak. Nagyon gondosan figyelnek az összetételre, ezekben minimálisra csökkentették a ballaszt anyagokat -amiknek tápértékük nulla, viszont felfújják és telítik a kutyát.    

Be kell valljam nem vagyok nagy táp szakértő. Neten és a boltokban lehet érdeklődni. Tanácsos kikérni más kutyatartók véleményét is, mik a tapasztalatok stb stb. 

A tenyésztők nagy része is táppal etet-  elvileg ez hosszútávon, több kutyánál olcsóbb - De sajnos gyakori panasz, hogy elhoznak egy kölyköt, megveszik a tenyésztő álltal ajánlott drága tápot és a kutyus nem eszi, vagy csak nyammogva. Aztán a gazdi gondolkodik, hogy hát igen legutóbb mikor voltunk megnézni a kicsit, láttam én ott ilyen olyan olcsó tápos zsacskókat... No comment...  De hiszem, hogy az igazi tenyésztők nem ilyen "olcsó Jánosok", és odafigyelnek a kölykökre és a hírnevükre.

Szotyikát mi kicsi korától vegyesen etetjük. ( ami orvosunk egy idős főorvosasszony még a régi elveket vallja) Kap tápot, konzervet és kap főtt ételt is. Megsúgom sokkal jobban szereti mint a száraz kaját. Pl él hal a húslevesért, a savanyú káposztáért a dinnyéért a paprikáért :)). 
Kap főzeléket is rendszeresen és sok zöldséget. Ha olyat főzök amitől tudom, hogy kellemetlenül érezné magát pl hüvelyesek,  káposzta, krumpli akkor tápot kap és a tápra teszek 1-2 evőkanálnyi főtt ételt. Ettől baja nem lesz, viszont jóízűen megeszi az adagját. (előbb ellent mondtam saját magamnak: a savanyú káposztát imádja, sír érte ha megérzi az illatát. Nem eheti mert görcsöket okoz a kutyáknál, de egy egy falatot kap, boldog és megnyugszik, én meg tudom h nem lesz baja) 

Szeretek neki főzni is. Sok kutyás tesz így a mai napig. Ha belegondolunk abba, hogy a legolcsóbb táp is 5-600 Ft-ról indul a határ pedig a csillagos ég...  Kistestűeknél 1 kg-akár egy hónapig is elég de egy nagy kutyánál...
Gyakran veszek neki csirkeszárnyat, farhátat, zöldségekkel puhára főzöm- nem fűszerezek max egy nagyon pici só- rizst vagy tésztát főzök ki hozzá. Egy adag napokig eláll a hűtőben. Kicsit összemelegítem és már ehet is. Amiért szeretem, mert tudom, hogy mit eszik a kutya és a hús az szín hús. 
Most jelent meg nálunk valamilyen hipoallergén új táp, fennhangon hirdetve, hogy 70 százalék hús tartalommal és alloé verával meg grappefruittal, naraccsal stb. 1700 Ft kilója. Vettem 10 dkg-t próbára. Szotyika bele sem szagolt. Gondoljuk végig- 1700 ft-ért hány kg szín húst vehetünk?

Ez az én véleményem. Biztos vagyok abban, hogy van aki rosszul van most tőlem. Van aki egyetért. Mindenkinek más a véleménye. Nekem ez vált be. Szotyi egészséges, (mindig megdicséri az orvos ) és az előző kutyáim is egészségesek voltak. 

Azt hiszem a titok ebben a mértékletesség, és az, hogy figyelnünk kell mit adunk az állatnak. 
Ha a táp mellett döntünk válasszunk jó minőségűt és árban is megfelelőt. Azért, hogy hónap végén vagy fizi előtt pár nappal is ugyan azt tudjuk venni neki. 
Ha pedig főtt étel mellett döntünk meg kell tanulnunk, hogy a kutya nem konyhamalac. Nem tömhetjük maradékokkal, szalonnával stb. A zsíros ételtől úgy fosnak (elnézést) mint a murányi kutya!

A másik nagyon fontos dolog, hogy nyersen vagy főve. Én CSAK FŐTT HÚST adok neki. A nyers húsnál- főleg a disznó féléknél- jó esély van fertőzésre.  

Gyakori halálozási ok, az, hogy egy csont szilánk átszúrja a kutya beleit és kínok közt elpusztul szerencsétlen állat. Nagyon figyelni kell erre. Húst ehet bármilyet, ha megfőzzük: csirkét, disznót, pulykát marhát halat vadat stb. DE! PULYKA , KACSA, LIBA CSONTOT SOHA!! Mert ez szilánkosan törik, éles szélekkel és hegyes véggel. Kivégzheti a kutyát. 
Csontot is csak mértékletesen kaphat. Néha (kb kéthavonta) nem baj, ha egy picit szorulása van, mert ez segít, hogy magától kiürüljön a bűzmirigy- erről később írok. 
Disznócsontot én nem adok Szotyinak- kivétel a sült oldalas csontját  :)- , viszont szoktam neki venni marhalábszár csontot. Kifőzöm és megkapja. Napokig birkózik vele, órákat rágicsálja nagy boldogan. 

Bruercsinek: utána érdeklődtem, hogy mit javasol a néni. Mint írtam yorkikat tenyészt huszon éve. Ők is jó minőségű tápot kapnak. Az övék is nasiznának meg konyha malackodnának. Nála bevált módszer, hogy csirkehúst vesz, megfőzi, és ha a kutyák malackodnának abból kapnak pár falatot. A gyenge főtt csirkehús nem bántja a kis gyomrukat. Neki ez vált be. 
Külön írok arról is, hogy lehet leszoktatni őket az erőszakosságról és a kéregetésről .

Remélem kielégítő voltam, és nem maradt semmi. 
Az etetési szokásokról, és a fontosságáról külön szeretnék írni, mert ez a bejegyzés is litánia hosszúságú lett. 
Várom a további kérdéseiteket!
Szép napot kíván Szotyika :)
A fotón éppen savanyú káposztát eszik a fiammal :))))

FRISSÍTÉS:

Sajtot, tejfölt, túrót nyugodtan adhatunk nekik. Kölyök korban kifejezetten jót tesz a csontjaiknak -ugyan így a nyers tojás, porított tojáshéj is. Szotyi heti egy nyers tojást kap. Nem kell tőle félni, kicsi kortól lehet ezt is adni. Azon túl, hogy jót tesz a csontjaiknak a fényük szép és fényes lesz tőle.   
A másik pedig sokszor hallom, hogy viszket a kutya, de nincs élősködő vagy allergia stb. Gyakran a bőrük rettentően száraz. Ennek az lehet az oka, hogy a táp túl szárazak neki. Van ezer féle sampon krém meg az ég tudja mi. Sokszor a legegyszerűbb dolog  segít a legjobban: nyugodtan lehet 4-5 étkezésenként egy kis kanál olajat- zsírt tenni a tápra, hagyni, hogy beszívódjon és úgy a kutyának odaadni.

 

3 megjegyzés:

  1. Nagyon köszönöm, ismét sok okosságot osztottál meg velünk, külön köszönet, hogy az én spéci kutyimra is kitértél. Mi a véleményed a sült oldalas csontjáról, néha-néha. Az is szúr? Ilyen mininek melyik csont jöhet? (Tudom! Csak néha! :) )

    VálaszTörlés
  2. Kistestű kutyáknak hallottam ajánlani csirke mellcsontot megfőzve. Elrágcsálja egy darabig és nem zsíros, nem szilánkos, nem hízlal.
    Macskánál is működik. Csak ne a párnám alá vagy a cipőmbe dugnák a maradékot!

    VálaszTörlés
  3. sziasztok :)
    Bruercsi igen, nyugodtan adhatsz neki oldalascsontot , és főtt csirkemell csontot is, csak arra figyelj ne legyen benne hegyes rész.
    amit írtam pulyka, kacsa liba azt nem szabad. viszont akármilyen picurka egy nagy cupákos marhacsonttal- farokkal elkínlódhat. Hidd el élvezné :))
    Nafkamacska teljesen igazad van . Szotyi is mindíg a legképtelenebb helyre rejti a maradékot :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...